Portré – Átbillenve a komolyzene határvonalán
Dunántúli napló
1999. november 22.
Vedres Csaba 1964-ben született Budapesten. A ELTE magyar-történelem szakára
és a Konzervatórium zeneszerzés szakára járt egyidőben. Az After Crying és a
Townscream együttes alapítója. Ősszel Pécsre költözött. Decemberben jelenik meg
szólólemeze. Nős, felesége Gyermán Júlia hegedűművész. Két gyermekük van.
Vedres Csaba a klasszikus hagyományokra épített, de a rock formajegyeit
felmutató műveket ír, amelyek a jelen túlfinomított és elidegenedett, csak egy
szűk réteg által értett darabjai helyett hallgatható és fogyasztható zenét
eredményeznek.
– Az irodalom és a zene kettősségéből miként győzedelmeskedett a zene?
– Irodalmi-drámai tagozaton végeztem a gimnáziumban, így az ELTE irodalom szaka
természetes folytatásnak tűnt, s a színház ma is mindennapos része életemnek.
Dolgoztam többek között a Vígszínházban Eszenyivel, Veszprémben Lőrinc Katival,
de főleg kísérleti színházaknak írok zenét.
– Mi a probléma a kortárs zenével?
– Nehezen elfogadható magyarázat a komolyzene népszerűtlenségére, hogy majd a
következő generáció megérti, mint ahogyan az sem elfogadható, hogy a rock
perczene, amely egy pillanat alatt elenyészik. Léteznek olyan rockdarabok,
melyek ötven éve állják az időt, nem azért, mert olyan különös értékeket
hordoznak, de a kor nyelvén szólnak.
– Ma is sajnálják a rajongók, hogy 1994-ben kiléptél az After Cryingból.
– Mindez személyi okokra vezethető vissza. A Townscream megszűnésének pedig az
volt az oka, hogy képtelenné vált a fenntartása.
– Hát, ez a fajta igényes rockzene nem vonz tömegeket.
– A szakmai sikernek nem voltak konkrét eredményei. Az alapítványok nem
támogattak minket, mert megjelenési formánk rockszerű volt, azt mondták, tartsuk
el magunkat. A szponzorok pedig azt támogatják, aki már hírnevet szerzett
magának, addig ugyanis nincs reklámértéke.
– Most, magányos farkasként, ráadásul vidéken...ˇ
– Fantasztikus érzés a közös zenélés, tized akkora feszültséggel és tízszeres
örömmel, mint egy szólóest során, amikor egy pillanatra sem engedhetem el magam.
De úgy érzem, nem érdemes a rock külsőségeit erőltetni, a kamarazenét próbálom
más közegben elfogadtatni. Jó partner ehhez a Művészetek Háza. A vidékiség nem
jelent színvonalkülönbséget, inkább valamiféle szorongást, amely oldódik, ha
bemegyek valahová, mert ellentétben Budapesttel, itt barátságosan fogadnak.
Cseri L.