Vedres Csaba
Echo 2000/4–5., július–szeptember, 48. o.

Mesék, levelek, 1998
Lélektánc (Gyermán Júliával), 2000
Zongorazene, 2000

Vedres Csaba az 1986-ban alakult After Crying együttes – akkor még zongora–cselló-trió – alapítója, 1994-ig vezetője volt. Néhány éve Pécsett él, itt készítette első három szólólemezét is.

A fülünkön jön már ki a közhely, amelyet egyre több szerzőről és előadóról elmondanak, hogy összebékíthetetlennek tartott zenei világok egyesítését tűzik ki célul. Mégsem kerülhetjük meg a témát, hiszen Vedres Csaba munkájának az Crying kezdeteitől ez a vezérmotívuma. A jazz- és rockzene az ő számára a zenei magaskultúra része éppen úgy, mint a gregorián vagy a szonáta. A "míves" jazz- és rockzene valóban része a nyugati zenetörténetnek, a gyakorlatban mégsem az. Egyes kompozíciókban kimutatják a könnyűzenei elemeket mint valami egzotikus fűszert; egyes zeneszerzőknek sikerül felküzdeniük magukat a jazz világából a koncertpódiumra. A könnyű alul, a nehéz felül. Amióta egyáltalán létezik könnyű- és komolyzene – mármint a kettő szétválasztása –, heroikus küzdelem folyik azért, hogy figyelmen kívül hagyhassuk e sajátos fizikai törvényszerűséget. Mindeddig sikertelenül. Az általános sikertelenség közepette azonban időről időre örömteli pillanatokban lehet részünk, olyankor, amikor úgy szólal meg egy zenedarab, hogy azonnal halljuk: szerzője és előadói magától értetődően és invenciózusan fejezik ki magukat az „új-bábeli” zenei nyelven. Az After Crying megalakulásától kezdve ilyen pillanatokkal ajándékozta meg közönségét, az immár egyedül dolgozó Vedres Csaba pedig következetesen folytatja, amit akkor elkezdett.

Az elszakadás az After Cryingtól mintha minden addigi támponttól megfosztotta volna a zeneszerző-előadót; elölről kellett kezdenie, az első szóló-improvizációktól, az egyszerű formáktól, a rövid lélegzetű daraboktól. Ezt az újrakezdést dokumentálja a Mesék, levelek (1998), különösen a lemezen hallható első zongoraciklus, A sötét szoba meséi (1993). Hogy mit emel be Vedres Csaba a kompozícióiba a jazz-ből és a rockból, és mit a klasszikus zenéből, ezeken az egyszerű és letisztult darabokon figyelhető meg a legkönnyebben. Kissé általánosítva azt mondhatjuk, hogy a klasszikus struktúrák követése, a változatos harmonizálás, a modulációk, az akkordok hangszínének fontossága a klasszikus és romantikus (zongora-)muzsika, míg a játékmód (különösen a hangsúlyozás) és bizonyos jellegzetes dallami fordulatok a jazz és a rock örökségei.

A pátosz és a szelíd irónia egyensúlya teszi Vedres Csaba stílusát összetéveszthetetlenné és menti meg a legközhelyesebb fordulatokat is a giccstől. Bátran fordul ugyanis a szerző a zenei közhelyekhez, a tudatosan vállalt, „karcosan” romantikus hang retorikai eszközévé teszi őket. (Ahogyan a CD fülszövegében írja, a Levelek-sorozat „egyfajta ezredvégi lakótelep-romantikát” próbál artikulálni. Régebbi After Crying-dalok szövegei juthatnak erről eszünkbe, például ez: „Itt nincsen más, csak olcsó varázs, / Csak támolyog, szédül / a hajnali fényben minden ház.”). A megnyugtató tonális zárlat olykor annyira váratlanul, előkészítetlenül következik be, hogy egyúttal idézőjelbe is kerül, megmutatva a „problémamentes” zene illuzórikusságát. Az egyensúly egyedül A sötét szoba meséi utolsó darabjánál, az Így szólt a madárnál bomlik fel. A szintetizátorkíséretes madárhangok ötlete kevésbé meditatív, inkább relax-zenét eredményezett.

A másik szólólemez, a Zongorazene (2000) oldottabb, magabiztosabb. A zongorára mint szóló-, concertáló hangszerre irányítja a figyelmet. Erre utal a Cisz-dór koncertetűd műfaji megjelölése. Vagy a zongorára és szintetizátorra írt Blues-fantázia, amelynek hangszerelése a szóló és a zenekari kíséret klasszikus szereposztását idézi fel. Újdonság az előző lemezhez képest, hogy Vedres Csaba megcsillogtatja zenei humorát: a Barnabás ragtime-ja brilliáns darab, és felkelti bennünk a kíváncsiságot, vajon lesz-e folytatása ennek az új hangnak is. A Christian Morgenstern-szövegekre íródott dalok, amelyek már évek óta hallhatók koncertjein, hamarosan lemezre kerülnek. Mivel ritka kincs a humor a zenében, és Vedres Csaba hallhatóan rendelkezik vele, remélhetőleg ugyanolyan kedvvel kísérletezik vele a jövőben is, amilyen élvezettel mi hallgatjuk.

A Lélektánc (2000) bár tartalmaz saját szerzeményeket, inkább tekinthető zenés áhítatnak, mint szerzői lemeznek. Bach, Telemann, Fauré, Massenet és Vedres Csaba meditatív darabjai orgonára, szoprán hangra és hegedűre felelevenítik a felvétel helyszínének, a pécsi Bazilikának az atmoszféráját, ezáltal betöltik a CD kísérőszövegében megfogalmazott szándékot, hogy "megszólítsák, sorsának továbbgondolására ösztönözzék" a hallgatót. A lemez legnagyobb érdeme, hogy az egyházzenei gyakorlat újragondolására késztet. A templomi zene „alkalmazott művészet” (ezt Vedres Csaba, aki két éven keresztül kántorként működött, a saját bőrén tapasztalhatta), tehát a legnehezebb feladatot rója az alkotóra. Illeszkedni kell a liturgiába, sem terjedelemben, sem hangerőben, sem a szokatlan hangzással nem irritálni az áhítaton résztvevőket, és mégis újat mondani, elmélyülésre ösztönözni a gyülekezet tagjait. A művészházaspár, a hegedűs-énekes Gyermán Júlia és az ezúttal orgonistaként bemutatkozó Vedres Csaba összeállítása szuverén módon oldja meg a feladatot. A nem feltétlenül vallási tematikájú tételeket (például egy Bach-partita lassú táncdarabját vagy Telemann hegedűfantáziájának egyes tételeit) új kontextusba helyezik, megteremtve a meditáció méltó zenei keretét. Vedres Csaba orgonadarabjaiban ezúttal nem a huszadik század populáris műfajaiból merített motívumokat, hanem – a lemez másik nagy erénye – régi egyházi népénekeket dolgozott fel.

Ha egy pillantást vetünk az After Crying együttes legutóbbi néhány évére, némi malíciával akár azt is mondhatjuk: Vedres Csaba a világkarrier helyett Pécset választotta.

Úgyhogy becsüljük meg.

Schiszler Katalin
 

vissza