Nem könnyű a – számomra templomi – zenéről írni, nem
az én világom, de érdekel, Vedres Csaba ex-After Crying mit csinál. És megkap a
másik muzsikus, Gyermán Júlia szelíd szépsége a CD borítóján. Megkap, és
kíváncsivá tesz. Az első hallgatás körülményei nem kedvezőek. Három gyerek zúdul
az étkezőbe vacsorázni, látom az arcukon: „Megint ez az apu-féle zene?” De már
az első hangok meglepnek: Vedres Intrada című szerzeménye Keith Jarrett-i
magasságokba emel. Második hallgatás: késő este van, túljutottunk a közelgő
zongoravizsgák okozta feszültségek oldásán, végre csendben, fülemen hallgatóval
merülök vissza a zenébe. Szép válogatás. Vedres szerzeményei jól találkoznak a
régi nagyokéival (Bach, Telemann, Fauré, Massenet), és jók az arányai a két
muzsikus együtt, illetve külön játszásainak is. Felemelő a címadó kompozíció,
amely Blanckenstein György ezüstmiséjére készült, és árulkodik a közös játék
öröméről is. Lélekbe markolóan hegedül Gyermán Júlia Telemann
hegedűfantáziájában, és lenyűgöző szépséges szoprán hangja Fauré Pie Jesu című
művében. Ezután következik a számomra legkedvesebb felvétel, amit több
alkalommal is hallottam a Budapesti Csellózenekar előadásában: Massenet Thais
meditációja. Egyedül a nagy mester, Bach népszerű és sokat játszott d-moll
toccatáját nem éreztem szervesen a hanganyagba illőnek, megzavarta az egységet,
melyet magamban kiépülni éreztem. A befejezés ismét Vedres Csaba sodró erejű
Orgonatoccatája, ami az Intradával együtt jó keretet ad a közben lévő csendes
világhoz. Remélem, másoknak is kijut az élmény, hogy a lemez meghallgatása után
táncra kél a lelkük.
(Vedres Csaba – Gyermán Júlia: Lélektánc)
vissza