Interjú Vedres Csabával
Manticornio (mexikói
online progresszívrock-magazin), 2006. január 30. – Alfredo Tapia Carreto
(A spanyol eredeti
itt olvasható).
– A
Manticornio csapata nevében köszönöm, hogy szakítottál időt erre a
beszélgetésre.
– Ez természetes!
– Akkor kezdjük. Téged leginkább az After Crying és a Townscream tagjaként
ismerhetünk, de kevésbé szóló-munkásságod alapján. Mesélnél erről a kevésbé
ismert szakaszról?
– Jelen időszakban egy vonósnégyessel koncertezem rendszeresen, amelynek
KAIROSZ a neve. Zongoraötös formációban játszunk instrumentális zenét. A
programunk kb. késznek mondható, de folyamatosan születnek új művek és
átdolgozások is (pl. a System of a Down-tól a Toxicity.) A „magánszerzemények"
közül a Requiemet és az Órigenész- és zsoltárszövegekre írt Consolatiot
– ez egy kórusra írt darab – érzem a legfontosabbnak.
– Úgy képzelem, hogy zeneszerzőként elégedett vagy azzal, hogy 100%-ban a
saját zenédet játszod, de azt játszod, amit szeretnél? Úgy értem, hogy
szólistaként 100%-ig elégedett vagy a céljaiddal?
– Szép emlékek számomra a szólókoncertjeim, a szólólemezek közül pedig a
Zongorazenét érzem a legsikerültebbnek. Hiányérzetem nincs, legfeljebb annyi,
hogy a szólókoncertekkel relatíve kevés emberhez jutottam el.
– Mit kaptál azoktól a zenekaroktól, amelyeknek a tagja voltál?
– Bevallom, ezen nem sokat gondolkoztam. Amin egyszer túl vagyok, azt levedlem
magamról, mint a kígyó a bőrét, mindegy, hogy zenekarról, vagy éppen saját
zeneszerzői korszakról volt szó.
– Kántor is vagy. Mit tudnál erről mondani nekünk?
– A kántori hivatás rendkívül fontos számomra! A zenészek nagyon izgulnak, ha
valamilyen híres személyiség előtt kell játszaniuk, akik általában sokkal
híresebbek, mint amennyire személyiségek. De létezik-e annál szebb hivatás, mint
magának a Jóistennek zenélni? Koncert = verseny. Liturgia = szolgálat. S ez a
szolgálat nagyon hiányozna az életemből, ha nem lenne.
– Zenét alkotni vagy üzletet csinálni a zenével...?
– Nincs nagyobb öröm egy jól elkészült darabnál. A szabadságom fontosabb annál,
minthogy jól jövedelmező árucikk legyek egy szupermarket polcán.
– Melyik lemezeddel vagy a leginkább elégedett, és miért?
– Mindegyikről vannak kedvenceim, de mindegyikkel kapcsolatban vannak kifogásaim
is. Mint említettem, a szólólemezeim közül a Zongorazenét tartom a
legsikerültebbnek.
– Kompromisszum mint zeneszerző...?
– Sok rossz példa lebeg a szemem előtt. A rendszeres kompromisszum a zene lassú,
de biztos halálát jelenti.
– Hová helyeznéd el magad a zenei stílusok, irányzatok között?
– Kortárs zeneszerzőnek gondolom magam, aki boldog, hogy rendelkezik rockzenei
múlttal, de bevallom, manapság ez már nem nagyon foglalkoztat. Akkor érném el a
célomat, ha a műveim megszólalhatnának az ún. „komolyzenei" pódiumokon. Ha Verdi
ma élne, egészen biztos, hogy a „könnyűzene" kategóriájába sorolnák fülbemászó
áriái miatt.
– Hogyan határoznád meg Te magad, hogy mi a progresszív rock (vagy art rock, ahogy
tetszik)?
– Az, hogy egy meghatározott zenei időszak (kb. 1969–1976) zenei csúcsterméke,
amely fölött mára eljárt az idő. Az a fajta hősi romantika, amely ezeknek a
csodálatos daraboknak (pl. Epitaph, Starless, Trilogy, Endless Enigma) alapvető
jellemzője volt, mára hiteltelenné vált. A retrót és a régi nagyok eddig
kiadatlan felvételeit pedig kiváltképp nem szeretem. Alkotói impotenciát,
üzletet, és a jelennel való szembenézésre való képtelenséget látok benne.
– Beszélnél a jövőbeli terveidről?
– Munka a Kairosszal, vonósnégyesek írása, a Requiem befejezése, zongoraverseny,
hegedűverseny, s a nagy álom: a Passió.
– Még egyszer köszönöm a beszélgetést. Van még valami, amiről szeretnél beszélni?
– Érdeklődésedet nagyon köszönöm! Csupán egy dologról szólnék még, ha megengeded.
Óriási lehetőséget érzek a kortárs zene megújulásában az Arvo Pärt-, Vladimir
Martynov-féle vonalon. Ez a két kitűnő zeneszerző nagyszerűen mutatja fel
darabjaiban korunk szétesettségét, töredezettségét anélkül, hogy zenéjük
hallgathatatlan lenne. Sőt! Éppenhogy gyönyörű zenék!
Üdvözlettel,
Vedres Csaba
2006. január 5., Szentendre