Hangszer az Úristen
kezében
Vedres Csaba korunk zenei köznyelvéről, a
rockról, a liturgikus zenéről és a technóról
Magyar Nemzet, 2003. március 3. -
Varga Klára
Pénteken mutatták be az egri Gárdonyi Géza
Színházban, Galambos Péter rendezésében Heinrich Böll Katharina Blum elvesztett
tisztessége című regényéből készült színdarabot. A mű zeneszerzője Vedres Csaba,
aki 1994-ig a világhírű After Crying együttes billentyűse, énekese, zeneszerzője
volt, és aki ma Szentendrén segédkántori minőségében katolikus szentmiséken
énekel és orgonál.
– A
Heinrich Böll művéből készült színdarabban technozenét és Bach-korált is
hallhatunk. Hogyan tudja egy igényes zeneszerző összeegyeztetni ezeket a nagyon
különböző életérzéseket kifejező műfajokat?
– Bachnak vagy
Mozartnak aligha tették volna fel ezt a kérdést. Az ő korukban természetes volt,
hogy egy zeneszerző több műfajban alkot. Tánczenét is ír, szerelmes dalt is,
versenyművet is, misét is. Mindent, amire az embereknek igényük
van.
– Van, akinek talán még az is furcsa, hogyan jöhet a techno
egy irodalmi alkotáshoz, vagy hogyan kerül be egy színházi produkcióba ez a nem
túl elegáns zenei műfaj...
– Galambos Péter rendező kérte, hogy erre
a fajta zenei alapra tegyek rá különféle médiazajokat: időjárás-jelentést,
híreket, szappanoperát. Az előadásban ezek az effektek úgy hatnak majd, mintha
az egész ország Katharina Blummal foglalkozna, és ez a darabban igaz
is.
– Mit jelent önnek a techno?
– Mindig nagyon
felzaklat. Tele van zenei törmelékkel. Hol egy operából hallunk pár másodpercet,
aztán néger énekesnő énekel, vagy mond valamit egy bemondó és így tovább. Ady
írja, hogy „Minden egész eltörött, / Minden láng csak részekben lobban, / Minden
szerelem darabokban...“ Tarkovszkij Sztalker című filmje is eszembe jut a
technóról. Az a képsor, amikor közelről mutatja a kamera a patak medrét. Látjuk
benne a civilizációnk mindenféle diribdarabját: injekciós tűt, papírdarabot,
konzervdobozt. A szomorú víz mossa egyre ezt az egészet. Persze én egy-egy
technokompozíciómba annyi hangtörmeléket sűrítettem bele, amennyi átlagos
technoszerző esetében egy dupla CD-re is elég. Ő bizonyára nem gondol se Adyra,
se a Sztalkerre.
– Ön a szentendrei Péter-Pál-templom
kántorhelyettese. Ebből a szempontból is úgy él, mint sokan a régi nagy
zeneszerzők közül, akik – részben legalábbis – szintén templomi munkával
keresték a kenyerüket.
– Hihetetlen érzés, hogy Isten munkatársa
lehetek. Nemcsak a miséken való közreműködés okoz nagy örömet, hanem az az
intimitás, az az Istenhez való közelség, amit akkor érzek, amikor a templomban
komponálok. A liturgikus zene egyébként is egészen más, mint a világi zene. A
koncert szó például azt jelenti: verseny. A liturgia szó pedig azt: szolgálat. A
zeneszerző megfeledkezik magáról, és csak az Isten világáról szól, minél
fegyelmezettebben, minél egyszerűbben. Nem tudom, hogy helyes-e egyáltalán a
liturgikus zenét a templomon kívül megszólaltatni, akár csak CD-re venni
is.
– Manapság idehaza több művészeti ág művelői nemzeti
identitásukat is igyekeznek kifejezni alkotásaikban. Mi erről a
véleménye?
– Nagyon kellenének ma Petőfik az országnak, de Aranyt
sem tartotta senki kisebb hazafinak vagy kisebb költőnek azért, mert viszonylag
kevés politikai verset írt. Bartók Béla művészetét például sokan egyenesen
idegennek érezték a maga korában, az ő zenéjéből mégis sokkal inkább kihallom a
magyar nép alapvető életérzését, fájdalmát, mint mondjuk Kacsóh Pongrác
műveiből. A Savaria Ünnepi Játékokon immár negyedik éve én komponálom annak az
előadásnak a zenéjét, amelyen a római kor óta lakott város valamely fontos
eseményét mutatjuk be. 2000-ben a római kort jelenítették meg, azután eljutottak
a kora középkorig. 2002-ben Szent Márton életét idézték föl, aki Savaria nagy
szülötte. 2000 óta minden évben húsz-harmincezren, maguk varrta jelmezekben
vonulnak végig a helyiek az utcán. Emlékeznek a régi településre, felébresztik
magukban, felidézik, hogyan is éltek itt több száz évvel ezelőtt az akkori
városlakók. Így eresztenek egyre erősebb szellemi-lelki gyökereket, így
szilárdul meg az öntudatuk.
– Ön az RS9 Színházban olyan
előadás-sorozatra vállalkozott, melyben igyekszik a könnyűzene kontra
komolyzene kérdéskört feltérképezni, és az e téren felmerülő kérdésekre választ
adni. Demo CD-je hátsó borítójára írt Ars poeticájában így fogalmaz: „A rock
zenei köznyelv. ... Hiszem, hogy a komolyzene nemes hagyományaival való
találkoztatása kivezeti a modern zenét válságából, s ez a találkozás képes
valódi értékek létrehozására.” Ön szerint a rockzene dröm-dröm-drömjére gond
nélkül rá lehet tenni szellemibb tartalmakat?
– Ezt nem állítottam.
Ellenkezőleg.
– Egyáltalán: mit fejez ki a
dröm-dröm-dröm?
– Olyasmit, hogy ringasd el magad!
–
Szerintem ringatásból is minimum kétféle van: a kozmosz lüktetése és a gép
dübörgése...
– Afrikából került át Amerikába ez a fajta zenei alap,
utána vezetett az útja Európába. Elhiszem, hogy a nagyvárosi ember inkább a
gépzajt hallja bele. Én azt szeretném, ha eltűnne ez az elem a rockzenéből.
Szóhasonlattal élve olyasfajta süket monotonitás ez, mintha az interjú során
minden válaszomat azzal kezdeném, hogy: Figyu! Figyu! A régi zeneszerzők
műveiben nincsen ilyesmi. Minden témának, amit kibontanak, külön-külön megvan a
sajátos lüktetése, ami folyamatosan változik, kibomlik, lezárul, azután kezdődik
valami más.
– Az After Crying sajátos helyzete sarkallta ennek az
előadás-sorozatnak a megtartására?
– Döntően. Az állami pénzek
fölött diszponálók például könnyűzenének tartják ezt a zenét, pedig épp annyira
minden idegszálával kell figyelnie az embernek, mint bármely komolyzenének
elismert darabot. Ebből következően ez a zene nem is tudja eltartani magát. A
Makámot, a Kolindát, Gonda Jánost, Binder Károlyt sem lehet besorolni
hagyományos értelemben a könnyűzene világába. Réges-rég elérkeztünk oda, hogy
újra nevet adjunk mindannak, amit a zenei palettán találunk. Nevezzük például
szórakoztató zenének azt, amire nem muszáj annyira odafigyelni.
–
De talán itt népiességről, lázadásról, elit formákról és tartalmakról is szó
van.
– Haydn vagy Mozart művészetében ezeket sikerült
összeegyeztetni, de később szétcsúsztak a szálak, szakadék keletkezett a műfajok
között. A jazz, a beat, a rock idővel bonyolultabbá tette a fekete-fehérnek
látszó helyzetet.
– Az Ars poetica további részében ön azt írja: „A
rock kapcsolódó jegyeit (embervesztő hangerő, sztárkultusz, pénzközpontúság)
súlyos hiba lenne összetéveszteni zenei köznyelvi jelentőségével, nem beszélve
arról, hogy lényegi jegyei a járulékos elemek elhagyásával komoly zenévé
szublimálhatók.” Ön szerint a komolyzenei oldal mennyiben vevő ezekre a
gondolatokra?
– Szabolcsi Bence, Pernye András, Molnár Antal
egyaránt felvetik műveikben: elképzelhető, az új korszak zenei köznyelve a rock
lehet.