Zongoralélegzet
Vedres Csaba: Fohász
Magyar Netlap, 2003
Amikor
1975-ben Peter Gabriel otthagyta a Genesist, mindenki attól tartott, hogy a
zenekar összeomlik. Ehelyett a világ gazdagabb lett egy nagyszerű, kísérletező
kedvű muzsikussal, miközben a Genesis is szárnyalt tovább. Amikor 20 évvel
később Vedres Csaba kilépett az After Cryingból, sokan a zenekar végét
jövendölték. Azóta az A.C. már világhírre tett szert progresszív körökben,
Vedres Csaba pedig napjaink egyik legjobb kortárs zongorista-zeneszerzőjeként
szerzett magának számtalan hívet. Ennek az önálló pályának nagyszerű kivonata a
Fohász című válogatás. A Periferic Recordsnál megjelent 73 perces zongoralemez a
„kiadó kedvencei" alcímet viseli. Böszörményi Gergely kiadó-producer válogatta
ki a számára legkedvesebb darabokat az elmúlt 7 évből és ebbe illesztette be azt
a tíztételes művet, amelynek Vedres – József Attila után – a Szabad ötletek
jegyzéke címet adta. Bár Böszörményi azt írja a lemez füzetében, hogy „sikerült
a legszomorúbb Vedres-válogatást elkészítenie", egyáltalán nem lehangoló, sőt,
nagyon is erőt adó, a zongora minden lelkét, romantikáját, szorongását,
energiáját visszaadó ez a több mint egy óra. És ismét egy olyan lemezzel van
dolgunk, amelyre teljesen felesleges címkéket aggatni, mert úgysem tudta még
senki sem megmondani, hogy hol van a kortárs zene, a jazz és a progresszív rock
pontosan meghúzható határa. Vedres Csaba muzsikája éppen azért univerzális, mert
Bartók, Emerson, Keith Jarrett mellett nem veti el a blues és népzenei hatásokat
sem, sőt, akár némafilmzene-hangulatokat is felfedezhetünk benne, de egyiket
sem „vegytisztán Vedresíti": Tökéletes szimbiózisba kerül mindazzal, amit a
fekete-fehér billentyűk jelenthetnek a XXI. század elején azoknak, akik nemcsak
hallgatják, hanem meg is hallják a zenét, és szabad folyást engednek ki
értelmükben és érzékeikben.