Premier – Iránytű a kultúrához
Petőfi Rádió, 2005. március 27.
(Húsvétvasárnap)
Szigeti István
és Vedres Csaba jelenidejű zeneszerzők. Legutóbbi munkáik egybecsengése okán
kerülnek egymás mellé, hiszen mindketten a szakrális zenei gyökerekhez nyúltak
vissza. Requiem, passió, oratórium: a XXI. században.
Műsorvezető: Különkiadással jelentkezik a Premier
Húsvétvasárnap. Szigeti István zeneszerző 1952-ben született. Tanárai: Kocsár
Miklós, Szokolay Sándor és Pongrácz Zoltán. Rádiós szerkesztő, zeneszerző,
Lajtha- és Erkel Ferenc-díjas. Vedres Csaba zeneszerző, zongoraművész 1964-ben
született, a Konzervatórium zeneszerzés szakát Kocsár Miklós tanítványaként
végezte el. 1986 őszétől ’94 nyaráig az After Crying együttes vezetője, ’96-ban
kántordiplomát is szerez. Jelenleg Szentendrén él, ahol a Péter-Pál templom
egyik kántora.
Mv: Uraim! Milyennek ígérkezik ez a 2005-ös Húsvét?
SzI: Remélem, boldognak!
Mv: Bővebben?
SzI: Remélem,
nagyon boldognak!
Mv: Csaba, a Te esetedben annyiból más a kérdés, hogy
szinte biztos, hogy az ünnep során ülsz majd az orgona mögött a Péter-Pál
templomban.
VCs: Szolgálni fogok, és ennek nagyon örülök, mert semmiért
nem hagynám ki ezt a lehetőséget! Nagyon szeretem az ünnepeknek ezt a
körforgását.
Mv: És egész különleges hangulat van ott nálatok
Szentendrén ilyenkor, olyan családias az a templom, illetve hát az a gyülekezet,
amelyik ott összejön.
VCs: Én is így érzem és nagyon-nagyon fontos és
sokat jelent számunkra, kántorok számára, hogy ismerjük azokat, akiknek
játszunk. Tehát, hogy nem egy személytelen embertömegnek, hanem egy közösségnek.
SzI: Ezért egyébként nagyon irigylem Csabát! Nem én találtam ki, egy
zeneszerző kollégám mondta valamikor régen, hogy a legnagyobb dolog egy egyházi
népéneket írni, egy jót. Ugyanis az tényleg nem annak a bizonyos közönségnek
szól, aki jóindulattal, hozzáértéssel ül be egy koncertre, netán még szeretettel
is, ne adj Isten kíváncsi is arra, ami elhangzik, de mindenképpen meg akar
ítélni valamit vagy valakit, sőt, valakiket. De egy közösség – márpedig egy
mise az egy közösség, én azt hiszem –, ha együtt énekel, akkor az egy olyan
fantasztikus élmény, ami nagyobb dolog, mint egy jó slágert írni, azt hiszem;
bármennyire is profánnak tűnik a hasonlat.
Mv: István kimondta,
hogy népének, Vedres Csaba azonnal buzgón bólogatott...
VCs:
Nagyon-nagyon egyetértek azzal, amit mondtál! Az elmúlt 20–25 évben rengeteg
zeneszerzői célkitűzésem volt s abból sokat jobban-rosszabbul sikerült
megvalósítanom. De legalább 15 éve próbálok egy szép népéneket írni és nem
sikerült... Nagyon nehéz: összesen egy oktáv hangterjedelem áll a
rendelkezésünkre, kromatikát nem nagyon használhatunk, bonyolult ritmusokat nem
nagyon lehet használni, fülbemászónak kell lenni, méltóságteljesnek.
Nagyon-nagyon nehéz és szép feladat!
A másik, amivel kapcsolódnék
hozzád, hogy tényleg szinte a repülésnek a boldogságát érzi az ember, amikor
annyi ember együtt énekel. Amennyire megsebzi a szívemet: mondjuk, a metró
fejezi ki nekem a legjobban ezt a nagyvárosi elidegenedést, s ahogy látom azt a
töméntelen sok magányos embert egymástól elszigetelve, legalább akkora öröm jár
át, amikor sok ember együtt énekel.
Mv: Gondolkoztam rajta, hogy
miként is alakuljon ez a beszélgetés, bevallom, egyetlen ötletem támadt: ha már
Húsvét van, megkérdezlek kettőtöket. Amikor a mű eljött hozzánk, akkor Szigeti
István olyan érettségiző korú lehet; hogyha Szigeti István érettségiző korú,
akkor Vedres Csaba talán már felső tagozatos általános iskolás. Én ’70-től
emlékszem a Jézus Krisztus Szupersztárra. Milyen volt az első találkozás vele és
hogy vagytok ma vele?
SzI: Én nagyon szeretem. Akkor is szerettem,
ma is szeretem. (...) A Szupersztár jó zene. Zenei hozzáértéssel lett az – szép
magyarsággal – megcsinálva. És te nagyon jól tudod, hogy nekem mániám a
passió (...), ez számomra a drámák drámája. Abban tényleg minden benne van, és
nemhogy joga, hanem – én úgy érzem – kötelessége is minden kornak és
minden műfajnak talán hozzányúlni, természetesen kellő tehetséggel. Na most, a
Szupersztár: a 60-as évek végén, 70-es évek elején – 60 valahányban
született a mű – törvényszerű volt, hogy nem lehetett kikerülni ezt akkor,
azt hiszem.
Mv: Hát, ha már így pontosítottad a keletkezés dátumát,
akkor én is pontosítok: akkor Vedres Csaba valószínűleg, amikor a Szupersztár
keletkezik, még óvodás. És nem olyan régen olvastam az interneten egy
nyilatkozatodat – nem tudom, mikori –, amelyik nyilatkozatban hitet teszel
a rockzene mellett, mint az egyik járható út mellett a magad számára
kompozitorként.
VCs: A Jézus Krisztus Szupersztárral én úgy
találkoztam, hogy volt nálunk a hippi mozgalom után egy nagy nosztalgia
valamikor a ’70-es évek végén, ’80-as évek elején – és én pont akkor voltam
gimnazista. A Madách Gimnáziumban is ez egy kultusz zenének számított, és én is
egy nagyon jól megírt darabnak tartom, mert kiválóan el vannak találva a témái.
Ami zavar benne az, hogy hát teológiailag nagyon zavarosnak tartom. De hát ez
már más kérdés, mert a zenét azt nagyon jónak tartom.
Mv: Végül is
rengeteg olyan egyházi zene van, ami a zsidó-keresztény kultúrkörnek akkor is
része, hogyha az illető szerző nem hívő. Erről mi a véleményetek: hogy
szerezhet-e érvényes, egyházi darabot valaki, aki nem hívő?
SzI: Hát, régen kaptam ilyen nehéz kérdést, mert az ember úgy
zsigerből rögtön rávágná, hogy nem; de nem hiszem, hogy nem. Mint ahogy nem
hiszem azt, hogy létezik nemhívő ember. Szóval, (...) mit jelent az, hogy hívő?
Valamelyikőtök tud erre válaszolni? (...)
Mv: Komoly „nem&rdquoh;-eket
integetünk itt körötted.
SzI: Igen, itt vagyok bajban. Mert ha azt
mondom, hogy létezik olyan ember, akinek nincsen szüksége szimbólumokra, most
közelítsük egy másik oldalról, akkor az – mondjak durvaságot? –, hogy az nem
ember? Nem hiszem, hogy létezne ilyen ember.
Mv: Vagy legalábbis
minimum a fogalmi gondolkodás szintjéig nem jutott el.
SzI: Igen.
Szóval, itt akadok meg. Na, most az, hogy milyen szöveget választok (...), ezért
dadogok itt körbe, mert mondom, zsigerből azt mondanám, hogy nem, persze; azt át
kell érezni. Nyilván annyi műveltség szükségeltetik hozzá, hogy egy Stabat
Mater-ről tudjam, hogy miről szól és az nem egy pünkösdi kantátának a témája; de
jó zenét azért lehet írni anélkül is.
Mv: Vedres Csaba? Neked van
összehasonlítási alapod a saját pályafutásod során.
VCs: Igen, mivel a
Jóistennek csak kb. olyan 24 év után engedtem meg nagy kegyesen, hogy
megtaláljon, azért hosszú ideig tartott ez az Isten-keresés, és az első misémet
még tkp. ateistaként írtam. Ami különös dolog volt. Van, ameddig az ember
viszonylag könnyen be tud hatolni ezeknek a szent szövegeknek, ha mély értelmébe
nem is, legalább a hangulatába. Tehát így könnyű volt Kyrie-t írnom, ezt
megértettem, hogy „Irgalmazz”, mint ahogy Gloria-t is, de az Agnus Dei-nek a
mélységébe – ami ugye már a liturgiának nagyon szerves része és kívülről
nehezen megközelíthető – nem nagyon tudtam belehatolni. De egészen biztos vagyok
benne, hogy mielőtt az ember kimondja az igen-t, már létezik egy nagyon erős
vonzás, egy nagyon erős vonzódás és ez esetenként kifejeződhet így is, hogy az
ember a miseszöveghez vonzódik. Nézzük meg, hogy hány ateista – hát,
ateista, fura szó (...) – dolgozza föl ezt az alaptémát, hogy De Profundis,
„A mélységből kiáltok”; hogy ez hány embert vonz.
Mv: Tehát végül is
összefoglalhatom a két választ annyiban, hogy alkotó, teremtő ember
mindenféleképpen hívő?
SzI: Hát nagyon cinikusan azt tudom mondani, hogy
legalább önmagában kell, hogy higgyen.
VCs: Nem tudom; nagyon,
nagyon-nagyon különbözők ezek a reakciók. Mondjuk, a legizgalmasabb ilyen
szempontból talán Heine, aki dühödten és gyűlölködve megy neki a hitnek. De ha
jól tudom, hogy a halálos ágyán aztán ő is megbékült.
Mv: Ha már az
István úgy fogalmazott, hogy legalább magában hisz, akkor erről nekem eszembe
jut: talán egy fél esztendeje Ördögh Csillával egy éjszakai műsorban adtuk le
Vedres Csabáéknak egy igen különleges művét, József Attila Kész a leltár-át. Ami
hogy is kezdődik: „Magamban bíztam eleitől fogva”. Kikkel csináltátok ezt annak
idején?
VCs: Az After Cryinggal csináltuk még, ez a 3. lemezen, a „Föld
és Ég”-en jelent meg. Azt gondolom, hogy ez egy zsoltár. És hogyha valamiért
Dávid királyt – vagy azt a művészi csoportot, akik a zsoltárokat írták –
minden művészet példaképének tekintem, az pontosan a szélsőségességük. Tehát ha
az ember komolyan tanulmányozza a zsoltárokat, akkor látja, hogy ott megvannak a
kétségnek, a kétségbeesésnek, a Jóisten megvádolásának s nagyon-nagyon sok
mindennek a szavai, tehát a zsoltárok nem egyfajta steril művészetet jelentenek.
S azért gondolom, hogy József Attilának ez az egészen mély, szinte a saját
teljes életét átvilágító lelkiállapota, amelyben a Leltárt írta, az nagyon közel
áll a zsoltároknak a hangvételéhez.
Mv: (...) itt viszont olyan
szövegekkel találkoztatok munkátok során, amelyekkel előttetek már nagyon sokan
foglalkoztak. Másként nyúltál hozzá annak idején, amikor írtad a Requiem-et,
azokhoz a mondatokhoz, amelyeket kisfiú korod óta ismersz, és néhány száz, ill.
több, mint ezer éve énekli az emberiség a legkülönbözőbb dallamokra őket?
SzI: Nyilván máshogy... Nekem volt az egésszel kapcsolatban egy alapvető
elképzelésem: az, hogy én nem borzalmat akarok írni. Tehát, hogy a halál nem
arról szól, hogy vége mindennek – persze, szomorú dolog nyilván, főleg, ha
az ember olyat veszít el, akihez köze volt, akit szeretett. De hát ez már a hívő
emberhez, azt hiszem, hozzátartozik, hogy ezzel koránt sincsen vége a dolognak.
Tehát ha volt célkitűzésem (...), az az volt, hogy nyilván van egyfajta
szomorúság, de valahol a mélyében vagy mögötte, bármi furcsa is, de valami öröm,
valami tisztaság is ott van.
Mv: Csaba?
VCs: Meg vagyok
döbbenve, hogy mennyire ugyanaz volt a kiindulópontunk! Én is azt gondoltam,
hogy semmiképpen nem félelmetes zenét kellene írni, és hát különösen nem a
liturgia keretein belül, mert a halál egy sokkal nagyobb egységnek a része.
Mondjuk, aki ezzel egész életében foglalkozott, az Tolsztoj volt, és ő
fantasztikusan szép nyugalommal tudja tekinteni a halált. Az más kérdés, hogy az
ő halála mennyire nyugtalanra sikeredett végül. Úgyhogy ugyanez volt a célom;
illetve az őskeresztényeknek a szemléletére gondoltam, hogy ők mennyire másként
látták, tehát hogy égi születésnapnak tekintették a halálnak a pillanatát. És
hát ugye a szenteket is azokon a napokon ünnepeljük, amelyeken meghaltak, s
valahogy ezt a részét szerettem volna megfogni. Ha még megengednéd, még egy
gondolatot hozzáfűznék, hogy mivel azért mégis, amiről itt Pista beszélt, hogy
ennek megvan a maga szomorú és nagyon megrázó oldala: én a Requiememben
folyamatosan egy liturgikus verzióban és egy világi verzióban gondolkodom. A
liturgikus lesz, amelynek a központja a Jóisten és a nyugalom; a másiknak, ha
nem is a centrumában, de – mondjuk – nagyobb részt foglal benne az emberi
fájdalom. Bár nem hiszem, hogy a Verdi-Requiemet bármiben túl lehetne ezen a
téren szárnyalni.
Mv: Egyáltalán, szabad ilyenkor eszetekbe jusson, hogy
a klasszikus, több száz éve meghalt kollegák miként nyúltak a témához?
SzI: Nem lehet, hogy ne jusson eszünkbe! Hát ismerjük a darabokat, az
ember egész életében ezektől próbál megszabadulni, hát ez a legnehezebb az
egészben. És óhatatlanul időnként az ember beleírja az emlékeit, kár ez ellen
ágálni. De jó lenne, hogyha az embernek sikerülne olyat leírni, ami még soha nem
volt! Egy csudát, erről szó nincs: benne vannak az emlékek nyilván, de ezeket az
ember megpróbálja elkerülni, a sablonokat nyilván, és hát azért ugyanarról a
dologról, hogyha most mi kimennénk hárman egy virágzó rétre, mind a hárman
ugyanazt látnánk. De hogyha azt mondanák, hogy ezt most rajzoljuk le és tudnánk
rajzolni, nyilván mind a hárman egész más módon rajzolnánk le. Tehát ugyanarról
a dologról is, ahányan vagyunk, egy picit biztos, hogy más fog eszünkbe jutni.
VCs: A korunkban nagyon sajátosan félre- és túldimenzionálják az
eredetiséget; tehát ugyanúgy gondolkodom szintén. Nagyon is jó, hogy hatnak
ránk! És az embernek nem azzal kell foglalkoznia, hogy rá ne hasson senki, hanem
egyszerűen a belső érzésvilágát, az alkotói világát kell tisztán hagynia, és
akkor jöhet akárki.
Mv: Amiben része van ennek a szintézisnek is…
VCs: Igen, mert fantasztikusan jó dolog visszanézni a korábbi
koroknak a témaátvételeire: hát a legismertebbek, hogy a Bach-zongoraversenyek,
amelyek Vivaldi-művekből keletkeztek és így tovább... Egyáltalán, ezzel nincsen
semmi probléma.
Mv: Hoztál te valami CD-t, amivel ezt támasztod alá,
hogy rád mi hatott, miközben ezen a Requiemen dolgoztál.
VCs: Egy
szófiai koncertem után egy kedves bolgár ismerősöm elvitt egy nagyon különös
lemezboltba, ahol bolgár liturgikus zenét lehetett kapni és itt ismerkedtem meg
Kukuzeles Szent Jánosnak a zenéjével: ez az ortodox többszólamú technika elemi
hatással volt rám! Úgyhogy az ő egyik művéből, a Slava Ottsu-ból a Kyriembe egy
az egyben átvettem zenei részletet.
SzI: Én ezt nem tudtam. Így már egy picit tájékozottabb vagyok. De hallgattam
a Kyriet és ugyan megállapodtunk az elején, hogy most nem egymást csepülni vagy
dicsérni fogjuk, de picit irigykedem Csabára. Ugyanis nekem, amikor hallgattam
pont a Kyriet, akkor az jutott eszembe, hogy tavaly vagy tavalyelőtt életem
egyik legnagyobb élménye volt, hogy Franciaországban dolgozhattam egy hónapot és
eljutottam a solesmes-i bencésekhez egy misére. És a gregoriánról annak idején
csak tanulmányaimban tudtam azt, hogy ha gregorián, akkor a solesmes-i bencések.
És élőben hallani őket: hát az valami fantasztikus volt!
Akkor jutott
eszembe, azt hiszem (...), hogy a zene az évszázadok folyamán folyamatosan
romlik. És jó, hogy Csaba erre – biztos vagyok benne – vissza tud majd
valamit jelezni. És ezt véltem fölfedezni a Kyriejében: nem tudom, hogy tudatos
volt-e ez a gondolkodás vagy sem, hogy a középkorban a zene feltételezett
egyfajta műveltséget az emberekből. Jól lehet, nem nemzeti nyelven ment a
liturgia ugye akkor, hanem latinul, de egy Kyrieben, egy Gloriában stb. mindenki
pontosan tudta, hogy miről van szó. A zeneszerző nem erősítette ezt meg durván
és nem játszott rá ezekre a hangulatokra; pusztán azt az ismert szöveget,
mondjuk, egy olyan 10 centivel elemelte a földről. És ez valami olyan hallatlan
tisztaságot eredményezett: nem akart senkit meggyőzni erőszakosan, nem mondta
azt, hogy most itt örülni kell, most a Gloria az lehetőleg trombitákkal
kezdődjék, üstdobokkal és fényes D-dúrban; a Kyrienél zokogni, sírni, könyörögni
kell...
Mv: Milyen hangnemben?
SzI: Az már változóbb. Én a d-mollt
nagyon szeretem, vagy a g-mollt? Mindegy, ez lényegtelen. Én Csabán egy
ilyesfajta dolgot fedeztem föl, hogy nem akar megerőszakolni engem, nem akarja a
hallgatót megerőszakolni, hanem egyszerűen hagyja énekelni őket; úgyis tudom,
miről van szó. És ez nagyon tetszett, megmondom őszintén! Sőt, egy kicsit
irigyeltem is!
Mv: Szóval: romlott a zene vagy nem romlott a zene a
középkor óta? Szerinted.
VCs: Szerintem is romlott.
SzI: A
népénekhez jutunk vissza, nem?
VCs: S ami még aggasztóbb, hogy Platón
azt mondja, hogy mindennek a romlása a zene romlásával kezdődik. Hogy az
erkölcsök romlása, meg minden; úgyhogy először a zene az, amelyik jelzi azt,
hogy nagy baj következik. Werfel a Verdi-könyvében nagyon jól kifejti ezt a
gondolatot, hogy hogy van ez a romlás. De azt hiszem, hogy egy nap kevés lenne
hozzá, hogy ezt az érzésünket be tudjuk bizonyítani.
A kérdésednek talán
a másik fele, hogy könnyű dolgom van, mert élő közösség számára komponálok. És
ez az, ami a kántorságban felbecsülhetetlen: hogy tudom, hogy ismerem azt a
nénit, azt a fiatalt, azt az atyát – és megvan az örömszerzésnek az a
teljesen közvetlen módja, hogy tudom, hogy melyik dallamfordulatot szereti. És
ez nagyon más, mint amikor én meg akarok felelni. Nem akarok neki megfelelni:
szeretném, ha örülne! És ebből származik valami eleresztettség, hogy én most nem
fogom megváltani a világot; csak azt szeretném, hogy ők örüljenek!
Mv:
Hát én csak botorkálok a XX. századi magyar zenetörténetben, de azt hiszem, hogy
ebben a sajátos magyar XX. században nem igazán lehetett egyetlen magyar
közösségnek, egyetlen templomnak sem Bach-ja. És most nemcsak a kvalitásokra
gondolok, hanem erre az, úgy tetszik, szociológiai lehetőségre, hogy azt hiszem,
ez a II. világháborúig sem volt jellemző, a szocialista Magyarországon meg
nagyjából kizárt volt. Tehát ilyen szempontból vélem én, hogy Vedres Csaba elég
különleges helyzetben van: mert ugye megszokták a liturgiát a hívek, ki-ki a
maga élete során, jónéhány évszázadon keresztül olyannak, mint amilyen
hagyományos módon, majd jön egy - hozzájuk képest mindenképpen –
fiatal ember és csinál valami egészen mást. Jó, erre nehéz lesz neked
válaszolnod, de büszkék rá a Szent Péter-Pál templom hívei, hogy saját kántoruk
van, saját zeneszerzőjük?
VCs: A nagyon kedves kántorkollegámat, a Tardy
Gergelyt, pontosan ugyanúgy szeretik és megbecsülik. Tehát egy nagyon-nagyon jó
helyen vagyunk, ahol elfogadnak minket a mindenféle különösségeinkkel együtt.
Inkább ezt mondhatom.
Mv: És nem is illetnek kritikával? Hogy
„Kántor úr! vagy: Csabi! Ez egy kicsit sok volt, idegen volt, szokatlan volt,
amit most csináltál, most csinált.”?
VCs: Ó, dehogynem! A
kántormunkának kb. a fele a zene, legalább akkora rész az egyensúlyozás a
különböző zenei irányzatok között, tehát ezeknek a kezelése. Hiszen nyilván
vannak idősebb emberek, akik másfajta zenét szeretnek; a fiatalok jobban
örülnének, ha több gitáros ének lenne stb. S ezeknek a kiegyensúlyozása úgy,
hogy mindenki azt érezze, hogy szép liturgiát hall: ez egy, ez egy szép feladat!
Mv: Elhangzott az egyik kulcsszó mindkettőtök életéből: a gitáros ének.
Jól emlékszem? A felső-krisztinavárosi templomban volt neked egy ilyen
együttesed annak idején?
SzI: Igen. 1967 vagy 68 és 71 között; én 71-ben
váltam ki és utána ők még dolgoztak egy darabig együtt. Valóban, az első
beatmisék egyikét csináltuk – mert nem egyedül csináltam, hanem egy
csapattal.
VCs: Akkor a Szilast is ismerted?
SzI: Igen, de az a
Mátyás templomban volt, azt a Tardy Laciék csinálták. Az volt az első beatmise
annak idején; azt csak per Szilas-misének ismertük, azzal indult ez a műfaj
Magyarországon. És hát akkor több-kevesebb sikerrel megpróbálkoztunk mi is
csinálni dolgokat, amiből nem egyre nagyon szívesen emlékszem. Sőt! Nem fogom
megmondani, hogy hol, de van egy-két olyan akkori szerzeményem, amit aztán
később fölhasználtam már érett fejjel is.
Mv: Könnyebb volt akkor
misét írni, igaz? Hiszen még nem zavart a tudás.
SzI: Hát egyrészt ez is
egy nagyon fontos szempont volt. A másik viszont az, hogy akkor ez –
furcsát mondok, mert azt akartam mondani, hogy nem volt divat; hogy a csudába ne
lett volna az, divat volt, de – nem volt államilag támogatott dolog, sőt.
Na, most ez egy nagyon jó érzés volt: valami olyat csinálni, amiért egészen
biztosan nem fogsz kitüntetést kapni.
Mv: És ez a legkevesebb?
SzI: És ez a legkevesebb, persze; szóval, ebben volt valami... Ugye, ezt
ma úgy illene magyarázni, hogy „Én bizony már akkor is...!” A nyavalyát!
Mv: De, hogy dafke, az biztos!
SzI: De dafke! Így van, így
van. Na, most ma egy ilyet csinálni: ezt is már elmondtam, hogy engem
fölbőszített az, hogy 1989–90 után nagyon sokan elkezdtek liturgikus zenét írni,
akiknek az égvilágon – most egy picit ellent kell, hogy mondjak, ugye a
beszélgetés kezdetén kérdezted, hogy lehet-e...
Mv: ...a
hívő-nemhívő kérdéshez...
SzI: Hát ebből látszik, hogy voltak rejtett
hívők – ez most egy nagyon csúnya, cinikus megjegyzésem volt, azt hiszem.
Mv: ...akik búvópatakként írtak mozgalmi dalokat évtizedeken át.
SzI: I-igen, és akkor most nagyon jóindulatú voltam, megvárták azt a
lehetőséget, amíg beérik a hitük és akkor megírták ezeket a zenéket.. Én akkor
megfogadtam, hogy... Holott én onnan származom, a Felső-Krisztinavárosi
Plébániatemplomból: mint ministráns is nagyon sokáig ott voltam; mint muzsikus
is ott kezdtem bontogatni szárnyaimat. De akkor megfogadtam, hogy: na, én most
egészen biztos, hogy nem fogok egyházi zenét írni.
Mv: Hány évet vártál
ki?
SzI: Nem tudom pontosan megmondani, egy évtizedet szinte egészen
biztos. Bár nem igaz, mert a Requiem-et már elkezdtem: azt tkp. 1993–94 táján
írtam, de azt még csak úgy magamnak, akkor kezdtem; de szó nem volt arról, hogy
én azt majd... Illetve, arról, hogy befejezem, arról igen, reménykedtem; de,
hogy mikor, azt nem tudtam – de én nyilvánosan semmiféle liturgikus zenével
nem jelentkeztem. Valahogy úgy éreztem, hogy most nem. Szóval, túlzás lenne, de
majdhogynem arra gondoltam, hogy inkább most mozgalmi dalt fogok írni...
Mv: Csaba! Te ezzel hogy voltál? A te egyházi zenei pályafutásod is
korábbi, mint az After Crying.
VCs: Én 1992-ben kerültem a váci
kántorképzőre, és akkor azt 4 év alatt elvégeztem. A Madách mellett ez volt a
legkedvesebb iskolám...
SzI: Még egy közös pont van köztünk: én ugyanis
tanítottam azidőtájt Vácott!
VCs: Tényleg? És mit?
SzI: Zongorát
a zeneiskolában.
VCs: Ja!
Mv: Akkor ezért nem találkoztatok
össze.
VCs: ...és ezt 96-ban végeztem el. De én tkp. akkoriban úgy
tűnt, hogy csak azért megyek el, hogy megismerkedjem az egyházi zenével
belülről, hogy jobban belelássak, hogy mi miért van, s nem gondoltam belőle,
hogy aztán kántor is leszek. S ez aztán gondviselésszerűen alakult később.
Mv: De ha jól figyeltem, misét írtál már fiatalabban is...
VCs:
Igen. Azt egy korai After Crying-formációmnak írtam, amely aztán anyagiak híján
széthullott. Úgyhogy azt a misét talán 2-szer vagy 3-szor próbáltuk: egyszer,
azt hiszem, felvenni; kétszer valahogy bemutatni, de soha nem sikerült rá eleget
próbálni.
Mv: István! Miként alakul a te Requiemed karrierje? Annyi
tény, hogy most a Nagyhéten elhangzott a rádióban. Hívek elé, közönség elé
kerül-e egyhamar?
SzI: Nem tudom. Ez, tudom, hogy nagyképűen hangzik, de
ez nem az én dolgom... Szóval, az ember megírta, ezzel megtette azt, amit ő
tehetett az ügy érdekében. Ha ez kell, akkor kell; ha nem kell, nem kell.
Mv: De tudnál róla, hogyha keresné valaki a partitúrát...
SzI:
Gondolom, igen.
Mv: Hátha rajtad keresnék...
SzI: Elképzelhető.
Mv: Csaba, ugyanez a kérdés neked. Végül is megint más a helyzet, mert
téged az idő is szorított, már októberben tavaly.
VCs: Nem vagyok még
vele kész teljesen. Azt tudom, hogy Kaposváron majd Halottak Napján be fogjuk
mutatni, és egészen biztos, hogy Szentendrén is kapok rá lehetőséget, hogy
bemutassuk a liturgikus verziót. A zenekari verziót, azt pedig – ahogy
Pista mondta – szépen megírom, és aztán majd a többi: az nem az én dolgom.
Mv: Mint egyházzenei muzsikusok vagy ilyen műfajokban is alkotók: mire
készültök?
SzI: Én már elmondtam ezt neked, de nem tudom, hogy
megérem-e: a Passióra.
VCs: Én beszéltem már neked erről, de nem tudom,
hogy megérem-e a Passióm...
Mv: A Premier húsvéti adásában Szigeti István
és Vedres Csaba zeneszerzőkkel beszélgettünk.
A műsort Ördögh
Csilla, Vancsok György és Balla Ferenc készítette.