Vedres Csaba és a Kairosz kvartett debütáló albuma –
Áldott idő
Underground Zenei
Kulturális Magazin, 2007. április 17.
Nem meglepő, ha
azt írom, hogy mindahány Vedres Csabához
köthető produkció – már aki ismeri
műveit/munkásságát – szolgált valami
meglepetéssel. Ez alól a legújabb munkája, az
Áldott Idő sem kivétel. De hangsúlyoznom
kell, hogy ez a tavalyi év végén megjelentett
albuma nagyon is figyelemre méltó alkotásokat
tartalmaz.
A zongorista Vedres
Csabát megismerhettük mint progresszív – és
ennél a mostani albumnál főképp mint klasszikus
zeneszerző – muzsikusként, aki nagyon jól össze
tudja illeszteni ezt a két szigorú és kötött
szabályrendszerek között mozgó stílust. A kiválóan
összeválogatott kvartett tagjai (Gyermán
Júlia és Molnár Zsófia – hegedű, Cs.
Nagy Tamás – brácsa, Sipos Gábor Gergő
– cselló) a klasszikus vonósnégyes értékrendjét
hordozzák, a hangzás valamint a kompozíciók
teljességét Vedres Csaba zongorajátéka
teszi teljessé. Az albumon található összes
szerzemény egy-két kivételtől eltekintve a Toxicity
(Malakian–Odadjian–Ankian), a Szirén dal (Hammill),
és a Stonehenge (Pejtsik) nevéhez
köthető. Ezek a dalok mindezen túl kiegészítik a
Vedres-szerzeményeket és az albumot komplex
egységgé varázsolják. Természetesen Vedres
Csaba játékának stílusjegyeit újra és újra
felfedezhetjük az Áldott idő albumban. Noha
a hanglemez felépítése egységes, mégis három
részre lehet bontani a rögzített anyagot. Az első
blokk az 1-estől a 6-osig, azaz a Guerrierotól a Szirén dalig, a
második tétel a 7-estől a 10-esig, azaz a Zongoraötös I.-től a IV. Presto
bezáró tételig terjed. A harmadik, a záró blokk a
bónusz fejezet címet kapta, melyben a Blues-fantázia és a Stonehenge kapott helyet.
Az album nyitótételeként szolgáló Guerriero berobbanása szinte meghatározza a
rögzített anyag hangulatát (az első tétel az
Áldott idő egyik valóban meghatározó
alkotása). Csaba szinte feszültséget kelt a
hallgatóban, mintha csak utalni akarna egy
katartikus utazásra; de ennek ellensúlyozása a
következő tétel, a Ragyogás, melynek
zongora–hegedű duó vezérfonala nyugalmával szinte
kiegyensúlyozza a Guerriero berobbanását. A már
említett Toxicity feltűnése ezen az albumon
lehet, hogy megrökönyödést válthat ki a System of
a Down rajongóknál, de az Apocalyptica sem
követett el egyebet, mint hogy Metallica-számokkal
tetette ismerté magát… A Vedres-féle átdolgozású Toxicity ezen (vonós-zongora) értelmezése
és hitelessége pedig első osztályú. Ez után
következik a lemez címadó dala, a Áldott
idő, mely a Ragyogáshoz hasonlóan nagyon
csendes és finom szerkezeti elemekből épült fel.
Az ezt követő ötös tétel egy játékos hangulatú Szórakozott szamba, amely igazából csak a
nevében hordozza a szamba jelentését, ennek
ellenére sok zenei stílusgyakorlatot tartalmaz.
Végül az első blokk zárótétele a nagyon összetett
Szirén dal Hammill-Vedres átirat, a szirének
szépségével áldott dal, azaz Peter Hammill
Van Der Graaf Generator The Siren Song-ja
következik. Majd a négyes blokkos
Vedres-szerzemények: Zongoraötös I. Allegro
marcato; II. Adagio quasi una fantasia; III.
Giocoso és a IV. Presto tételek
következnek, melyek szerves egésszé olvadnak
össze, noha a Zongoraötös I. Allegro
marcato gerince egy gyors és erős
hangsúlyozott zongoratétel, melybe egy kis
szentimentalizmus némi romantikus felhanggal is
párosul. Majd egy nagyon átgondolt ugyancsak
melankolikus lassú tétel, az II. Adagio quasi
una fantasia szerzemény következik, melyben
szinte feloldásként hat Frédéric Chopin szelleme
és valcer motívumai. Egy kicsit sajnálom, hogy
Csabáék nem boncolgatták tovább Chopin szellemi
örökségét. A következő gyermeki tréfával
fűszerezett III. Giocoso (Délszláv
álomtánc) a szláv romantikusok – Mussorgski,
Dvorak, Smetana – hagyományait követi, a hallott
nagyon könnyen befogadható dalocska a Kvartett
előadásában válik még édesebbé. És a sort a IV.
Presto lüktető, vibráló felemelő tétele zárja,
mely cirkulál és kavarog a zongora és vonósok
előadásában. Az album legvégén, a harmadik – záró
–, bónusz (koncert) fejezetben találjuk meg a
Vedres-féle "Kodály" Blues-fantáziát, mely
inkább autentikus blues parafrázisának nevezhető,
mert meglátásom szerint magát a "piszkos kocsmai
blues" műfajt csak úgy szőre mentén, úgy
érintőlegesen lehet felfedezni. Vedres Csaba
inkább laboratóriumi megközelítéssel vezet be a
blues művészetébe, ahol a vonósok az aláfestést,
Vedres Csaba viszont a blues tételeket tudja
erőteljesen kifejezi. Az album talán legnehezebben
emészthető szólisztikus tétele a Pejtsik, a Stonehenge fejezi be Vedres Csaba és a
Kairosz kvartett zenei
utazását.
Zárszóként dicséret illeti a
muzsikusokon kívül az album elkészítésében aktívan
részt vevőket, köztük a hangmérnök Márkus
Gergő és Barcsik Géza keze
munkáját.
Az album dalai:
1.
Guerriero
2. Ragyogás
3. Toxicity
4.
Áldott idő
5. Szórakozott szamba
6. Szirén
dal
7. Zongoraötös I. Allegro marcato
8. II.
Adagio quasi una fantasia
9. III.
Giocoso
10. IV. Presto
11. Blues-
fantázia
12. Stonehenge
vissza