Interjú – Townscream
Zászlónk, 1999. 5. szám, 14. o.
A
Townscream zenekar 1995 decemberében alakult. Első lemezük Nagyvárosi ikonok
címmel 1997-ben jelent meg. Koncertjeiken olyan zenét játszanak, amely
túlságosan rock ahhoz, hogy kamarazene legyen, és túlságosan kamarazene ahhoz,
hogy rock legyen... VEDRES CSABÁT, az együttes vezetőjét kérdeztük:
– Érdekes lehet az életed, hiszen zenekarvezető és kántor is vagy
egyszemélyben. Milyen dolog a kántorság?
– A kántori szolgálat egy igásló vagy szürke szamár szolgálat, de nem akárki üt
ám a hátadra!!! Azt is lehet mondani, hogy ez egy virágvasárnapi szolgálat, és
én ennek a munkának ezt a részét szeretem a legjobban. Tőlem legtávolabb a
reprezentáció áll, ilyenkor feszült vagyok és nem okoz örömet a munka. Örömet
okozhat viszont egy rorate mise, amin sokan vannak, vagy egy olyan temetés,
amelyen egyetlen hívő sincs, és miénk az óriási felelősség, hogy csak a pap és
én imádkozunk a megholtért. A másik dolog a napi szentmisén való részvétel,
amelyről évek óta csak ábrándoztam, hogy milyen jó is lenne minden nap eljutni.
Most van néha napi négy is.
– Gondolom, a zene iránti rajongásod gyerekkorodban kezdődött.
– Szüleim mindketten énektanárok – édesapám már nem él – úgyhogy megszokott
dolog volt otthonunkban a zene. Apukám rengeteget zongorázott, anyukám pedig
sokat énekelt. Első zenekaromat hatodikos koromban alapítottam a következő
felállásban: köcsögduda, két akusztikus gitár, triola (tudjátok, az a műanyag
billentyűs-fújós játék), zongora, xilofon. Ez volt az ORION együttes.
– És hogy jött össze az AFTER CRYING?
– A fuvolista-szövegíró Egervári Gábor gyerekkori barátom, a csellista Pejtsik
Pétert a konziban ismertem meg. Ő egy olyan nem átlagos csellista volt, akit
nagyon érdekeltek a mai kifejezési lehetőségek. Sokféle modern irányzattal
foglalkozott, ezeket hallgatta, ismerte. Egyszercsak egy pillanat alatt az az
érzés lett rajtam úrrá, hogy kellene ez az együttes. Ez pénteken volt. Szombaton
szóltam Gábornak, vasárnap Péternek, hétfőn pedig próbáltunk. Ez volt az After
Crying magja. Később, mikor Gábor kilépett az együttesből, változtak körülöttünk
a zenészek, egészen a Megalázottak és megszomorítottak című második CD-ig.
– Hogyan került be ebbe az inkább alternatívnak mondható stílusba az egyházi
zene?
– Mikor az After Crying megalakult, én már Istenhívő ember voltam – meglehetősen
istentelen élettel. Tudtam, hogy van egy Isten, aki szeret minket, de nagyon
zavaros elképzeléseim voltak Róla. Kerestem azokat a zenéket, kifejezési
módokat, archaikus, régi szövegeket, amelyek Őróla szólnak. Van egy
zenetörténész, Földes tanár úr, akinek van egy legendás kazettagyűjteménye. A
zenetörténethez összeállított egy olyan szemelvényt, amelyben minden – a
különféle földrészek zenéi a modern zenékig – megtalálható, ezen belül a
kereszténység korai zenéje, ami valósággal lenyűgözött. Ezek között voltak olyan
anyagok, amelyekről azt gondoltam, hogy ilyet nekem is kell csinálni. A Jesu
dulcis memoria (Újjongás Jézus nevére) egy nagyon ősi himnusz, és én
feldolgoztam úgy, mintha a XIII. században élnék. Az egész darab gondolkozása
olyan, hogy ha most hangról hangra belemennénk, akkor a korai kereszténység
zenéje, de az egészet megfűszereztem mai dallamokkal és ritmusokkal. Ezt az
örömöt én is éreztem, elsőáldozásom után írtam három nap alatt. Vannak ilyen
„mellékhatások” is.
– Mit szóltak a társaid ezekhez a témákhoz?
– A zenekar istenhívő emberekből állt, tehát ez nem volt gond, de egy kicsit
szorongtunk: mit fog szólni hozzá a közönség?! A Hit Gyülekezete és a Jehova
Tanúi agresszív hittérítése elbátortalanított minket. Mindenképpen szerettünk
volna felmutatni valamit, megkérdezni azokat, akik hallgatnak minket: „Nincs
kedvetek egy kicsit ebbe belegondolni, elgondolkodni azon, hogy az amitől vagy
Akiből ez a zene születik, egy vonzó személy?” Állandóan kötélen táncoltunk,
hogy úgy tudjuk megcsinálni a koncertet, hogy ne hittérítés legyen, ugyanakkor
felkiáltójellé váljon arra, hogy van alternatíva ezen a világon.
– Milyen visszajelzéseket kaptatok?
– A legbüszkébb arra vagyok, hogy volt valaki, aki amikor meghallgatta A gadarai
megszállottat, akkor öt év után elrohant gyónni. A Jesu dulcis memoriá-t mindig
is nagyon szerették, de mire A gadarai megszállottat is megkedvelték, fél évet
is koncerteztünk. Egyébként azért énekelünk ma is latinul, mert ha valaki már a
Jézus vagy az Isten szótól begörcsöl, és dühíti vagy nem akarja hallani, a latin
szövegek idézőjelbe teszik a mondandót. Ha akarom, akkor úgy is értelmezhetem,
hogy régi zenéket feldolgozó mai zenekarról van szó. A zene és a szöveg – forma
és tartalom – mégis él és közvetít.
– Ha már A gadarainál tartunk, az számomra olyan, mint egy film, csak nem Jézus
vagy a tanítványok, hanem mintha az egyik megszállott szemszögéből látnám. Te
mit érzel ebből? Hogyan született a szám?
– Először megírtam a dal fő motívumát, ahol megszólal a szereplő, de félretettem
ezt az anyagot. Aztán amikor összeállt a négytagú After Crying, éjjel-nappal a
próbateremben voltunk és zenéltünk. Kezdett kialakulni egy jó hosszú szám, de
éreztük, hogy ez egy olyan hangzás, ami nekünk is új. Lementem egyszer egy
csendes hétvégére, és mikor a végén takarítottam a folyosót – fejemen a
fejhallgató és hallgattam a próbafelvételt – folyamatosan ugrott be az egész.
Láttam, ahogy Jézus közeledik, éreztem azt a szorongást majd azt a tombolást
amikor kiszáll a parton, és a megszabadulást is. Másnap a próbán már ennek a
szellemében dolgoztunk.
–
Nem bánt, hogy az After Crying és a mostani együttesed, a TOWNSCREAM sincs benn
annyira a köztudatban, mint amennyire megérdemelné?
– Annak, hogy nem futottunk be (eddig – a szerző), annak felerészben a zenekarok
az okai, mert ahhoz, hogy a mai világban valamilyen sikert érhessen el az ember,
„termékké” kell válni. Ez az első fázis ahhoz, hogy stabilan „el lehessen adni”
a zenekart. De egy olyan megbízhatatlan csapattal, amelyik „csak” zenélni akar,
nem lehet eljátszani ezt a termékesdit. Voltak lehetőségeink, amikre ha jobban
ráfekszünk, ha egy kicsit kedvesebbek vagyunk azokhoz az emberekhez, ha
megkötünk néhány kompromisszumot, akkor biztosan jobban támogattak volna. Az EMI
QUINT egy exkluzív szerződést kínált és teljesen megdöbbentek, hogy nem fogadtuk
el. (Egy ilyen szerződés minden zenekar végső álma. Azt jelenti, hogy az
együttes bekerül egy „istállóba”, a cég vállalja hogy rendszeresen kiadja a
lemezeiket, fizet stb. – a szerk.) Az érvelésemtől majdnem a falra másztak, hogy
én a zenét Valakitől kapom, tehát nem írhatok alá előre egy kupont, vagy ha
ebben az évben öt lemezt szeretnék kiadni, mert ennyit kaptam, a következő három
évben meg egyet sem, akkor ehhez mi köze van egy papírnak. Ráadásul nagy
minőségromlással járna, ha csak azért, mert ráírtam a nevemet egy papírra, kutya
kötelességem rátenni valamit egy hanghordozóra, akár jön belőlem zene, akár nem.
Nagy fogcsikorgatás volt erre a válasz, semmi támogatást nem kaptunk, de
megbecsültek. Láttam ott, hogy a nagy sztárokkal hogyan beszélnek. Talán úgy van
ez, mint a háborúban, ahol ha egy áruló átmegy az ellenséghez, akkor etetik,
itatják, körüludvarolják egészen addig, amíg ki nem böki az információit – akkor
aztán kivégzik és rettentően lenézik. Aki pedig mindvégig kitart, az is halott
lesz, de utána tisztelegnek a sírjánál. Ezek ilyen fura dolgok.
– Zeneileg mi a különbség a két zenekarod között?
– Egy ideig a Townscream is progresszív zenekar volt, de nagyon sok olyan zenei
hatás ért – a nyolcvanas, de inkább a kilencvenes évek zenéi közül –, amelyek
miatt stílust váltottunk. Ugyanolyan munkaigényes, ugyanúgy nem biztos, hogy
elsőre befogadható valami, ugyanakkor megtalálhatók benne a rap, a rave, a
techno és a trans stílusok elemei is. De mégsem divatzene. Egyik koncertünk után
odajött egy fiú és azt modta az új stílusunkra, hogy érti, hogy családom van és
meg kell élni valamiből. Felajánlottam neki, hogy odaadom a koncert kazettáját,
vigye el valamelyik discoba és próbálja meg megúszni verés nélkül. Belátta, hogy
nem így működik.
Művészi fokra igyekszünk emelni azokat a jelenkori zenei hatásokat, amelyek
érnek bennünket, mert szerintem nincs olyan zenei mozgalom, amelyben nincs semmi
érték. Olyan nincs, ami csak azért mert rossz népszerű lenne. A Heavy metal
zenészek például fantasztikusan pontosak, csodálatosan tudják a basszust és a
dobot, érzik a ritmikát, hogy mitől „húz” egy szám. A rave fölfedezte a
lassulást, amit a rock and roll megszületése óta nem alkalmaznak szinte sehol. A
rap darálós stílusa versek elmondására is alkalmas, ha ritmikus alapnak
használom és egy klasszikus, „valódi” verset modok rá, az megmutatja, hogy ebben
a műfajban is van erő. Csak ki kell operálni belőle a butaságot, az üzletet, a
rosszindulatot.
– Szólókoncerteket is szoktál adni...
– Egy kopott pianino mellett beszélgetni, egy kicsit gondolkodtatni,
megmérettetni az embereket, énekelni és zongorázni – ez a személyesség a
legizgalmasabb számomra, emiatt készülök örömmel egy szólókoncertre. A zenekari
koncertnél az összhatásra figyel az ember, az egy robosztusabb valami, az nem
tud annyira személyes lenni. Az inkább a művek felmutatása.
– Sokan vagyunk, akiknek az Illés szövegei álltak hozzánk, keresztény emberekhez
a legközelebb. De azok között is sok olyan van, amit ha megpróbálnánk komolyan
venni, csak felbosszantanánk magunkat. Azért viseljük el őket, mert lemezenként
van néhány olyan dal, amelyik a „miénk”. A ti szövegeitekben nem találkoztam
ilyesmivel. Kik a szövegírók?
– Valamikor kettő is volt, Görgényi Tamás és Egervári Gábor, ma már csak Gábor.
Ez is a cryingos hasadáshoz tartozik, hogy így alakult. Nincs rá jobb szó, mint
hogy háklis vagyok a szövegekre. Van olyan is, amit háromszor, négyszer is
megír, mire elfogadom. Egy időben én is megpróbáltam szöveget írni, de
kétségbeesetten jöttem rá, hogy ez egy másik karizma. Azóta nagyon csodálom
mindkettejük munkáját.
– Említetted, hogy későn, felnőttként tértél meg, de mondanál erről többet is?
– Gyerekkoromban Pilisszentkereszten laktunk, és oviba meg iskolába menet mindig
elmentünk egy útmenti feszület mellett. Nagyon megrázott, hogy van egy bácsi a
kereszten, aki láthatólag igencsak szenved. Főleg a szögek akasztottak ki, azt
hittem a szögelésbe hal bele a keresztre feszített ember. Kérdeztem a szüleimet,
hogy miért tették ezt vele, de ilyenkor mindig gyorsan tovább mentünk. Kamasz
koromtól kezdve kerestem, végül Somogysámsonban találtam meg a választ Laci
atyával, Varga László plébánossal való beszélgetés során. Az rázott meg, hogy
tudtam: van Isten, aki szeret, de biztos voltam benne, hogy csak akkor szeret,
ha jó vagyok. Laci atya elmondta nekem a feltétlen szeretetet. Elmondtam neki,
hogy én ezeken meg azokon vagyok túl, én nem is gyóntam, most sem akarok. –
Semmi baj, szeret. Na, itt volt a fordulópont. Beiratkoztam a kántorképzőre,
nagyon szerettem. Szentendrén nagy türelemmel és szeretettel fogadtak, itt
végzem a kántori szolgálatot.
A másik dolog, ami befolyásolt, hogy én az igazságot kerestem. Gondolkodtam,
hogyan lehetne olyan egyetemes művészi nyelvet találni, aminek a földműves
ugyanúgy örül, mint a miniszterelnök vagy az atomtudós. Végre találkoztam ezzel
a gondolatvilággal, miszerint mindenki szerethető, mindenki tud szeretetválaszt
adni, egészen addig a fogyatékos emberig, aki se nem látott, se nem hallott,
értelmi fogyatékos volt és béna. Mikor Jan Vanier először fürdette, úgy érezte,
idegen tőle ez a test, de amikor huszadszor fürdette, akkor mintha megmozdult
volna benne valami. Azt gondoltam, itt van amit kerestem, ez az igazi, ez az
igazi egyenlősdi – és a többi nem érdekel! Teljesen mindegy, hogy valaki buta,
szegény, vagy tehetséges, hiper-szuper, ez minden emberben megvan. Ez a
megközelítés, hogy igenis van egyenlőség az emberek között. A többi hangoskodás,
látszat, szenvedés.
Kovács Benedek & Máriáss Péter
A TOWNSCREAM: Egervári Gábor (sound, szövegek), Gál Béla (cselló,
szintetizátor), Vedres Csaba (zongora KORG Trinity Plus, szintetizátor, ének),
Ács Péter (nagybőgő, basszusgitár), Baross Gábor (dob)
Találkozhatsz velük a Lágymányosi Közösségi Házban (Bp., XI. kerület, Kőrösy
József u. 17. – nem messze a Skálától) január 23-án, február 27-én, március
27-én és április 24-én. A koncertek este 8-kor kezdődnek és meghívott
vendégművészek is közreműködnek. Információ: (1) 466-4827
vissza